Vaginosis bakteria - Apakah Ia? Apa yang Boleh Selesai?

Vaginosis bakteria - Apakah Ia? Apa yang Boleh Selesai?

Vaginosis bakteria atau BV adalah jangkitan yang disebabkan oleh ketidakseimbangan flora bakteria biasanya berlaku. Walaupun tidak boleh dikelirukan dengan jangkitan yis faraj, BV adalah punca yang paling biasa jangkitan faraj. Vaginosis bakteria biasanya dicirikan oleh keputihan yang tidak normal putih disertai dengan bau yang tidak menyenangkan (kadang-kadang dirujuk sebagai bau busuk hanyir).

Walaupun tidak dianggap sebagai keadaan kelamin, ada beberapa perkara yang telah dikaitkan dengan penguncupan vaginosis bakteria. Antaranya, memakai seluar dalam thong (kerana kain seluar dalam thong datang ke dalam kenalan dengan kedua-dua faraj dan dubur). Juga, wanita hamil dan wanita yang telah dihantar jangkitan seksual lebih berisiko untuk mendapatkan BV. Ia juga boleh memberi kesan kepada wanita selepas menopaus. Beberapa kajian menunjukkan bahawa bakteria vaginosis boleh dikaitkan dengan kekurangan zat besi.

Jadi, apa yang boleh dilakukan?

Rawatan perubatan tradisional biasanya termasuk penggunaan antibiotik, sama ada secara lisan atau vagina, tetapi dengan ini sentiasa ada peluang besar untuk keadaan yang berlaku semula. Untuk mengelakkan secara semula jadi dan menghapuskan bakteria vaginosis memerlukan pemeriksaan semula gaya hidup dan diet anda. Jika anda memakai seluar dalam thong, ia mungkin idea yang baik untuk berhenti. Dan pastikan anda sentiasa mengelap dari depan ke belakang, dan bukan sebaliknya. Jika anda mempunyai diet yang rendah dengan zat besi, anda mungkin mahu mula makan makanan yang kaya dengan buah-buahan segar dan sayur-sayuran, terutama sayur-sayuran berdaun. Yogurt juga telah ditunjukkan untuk menjadi sumber yang baik flora bakteria baik. Vitamin dan mineral juga pilihan yang baik.

Walaupun BV mungkin tidak kelihatan seolah-olah serius, jika tidak dirawat ia boleh membawa kepada komplikasi yang lebih serius termasuk kecenderungan meningkat kepada penyakit kelamin, atau komplikasi semasa mengandung.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar