Apa yang Shaman Adakah

Apa yang Shaman Adakah

Apabila bomoh perkataan disebut orang nampak imej menari asli liar separuh bogel di sekitar api terbuka. Yang sebagai salah kerana adalah versi filem asli Amerika yang mengatakan "ugh" dan "saya mahu uang." Ada banyak lagi.

Imej drugged sehingga berkhayal melaungkan angka bermata kaca memanggil roh-roh dari dunia di bawah hanya sebagai ilusi sebagai Allahyarham Jeff Chandler bermain Cochise. Kemudian, apa yang ini lebih?

Sesetengah ahli antropologi telah diklasifikasikan Shamanisme sebagai fenomena ajaib agama kuno di mana bomoh adalah tuan besar ekstasi. Ecstasy memerlukan definisi jika kita mahu datang untuk memahami apa yang bomoh tidak. Kita bercakap tentang keadaan sedang terbawa-bawa oleh emosi yang amat menggalakkan bukannya ubat.

Telah diketahui bahawa beberapa dukun lakukan menggunakan dadah untuk mendorong keadaan ekstasi. Apabila ini berlaku, ia biasanya untuk tujuan mengalami alam bawah sedar. Penulis tidak menyokong penggunaan dadah. Terdapat cara-cara yang lebih selamat tiba di sebuah negara diubah. Mereka yang menggunakan meditasi juga umumnya berkerut apabila penggunaan ubat-ubatan.

Sham mencipta ecstasy emosi pesakit, selain melalui penggunaan ubat-ubatan, dengan menggunakan muzik. Dari segi orang asli ini mungkin seruling atau rentak bergema yang berulang-ulang gendang. Ia juga boleh diwujudkan dengan suara bomoh itu apabila dia mengeluarkan bunyi nyaring.

Malangnya, ramai orang Barat telah beralih kepada orang asli di dalam hutan di Amerika Selatan dan pergunungan Tibet untuk pengalaman pencerahan dengan mengambil ubat-ubatan menderita khayalan. A bomoh penyembuhan tidak semestinya meneruskan pendekatan ini walaupun pada hakikatnya ia adalah terutamanya pemikir holistik.

Bomoh menggunakan pelbagai herba dan tumbuh-tumbuhan daripada alam semula jadi untuk membantu pesakit beliau. Poultices, stim dengan penyerapan herba dan broths kaya adalah standard. Ramai mempunyai fungsi pembersihan sistem manusia.

Penggunaan muzik, bunyi, dan tarian adalah lebih untuk kesan dan menunjukkan. Namun, kita tidak boleh menolak psikologi memberi kesan yang dihasilkan dalam pesakit. Bukti menunjukkan tubuh manusia boleh sembuh dengan sendirinya. Matlamatnya bomoh adalah untuk meningkatkan potensi itu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar