Neodymium magnet - Satu Rare Earth Cemerlang Magnet

Neodymium magnet - Satu Rare Earth Cemerlang Magnet

Neodymium magnet ada keraguan yang terkuat dan yang paling popular magnet nadir bumi. Ia terdiri daripada Iron (Fe), Neodymium (Nd), dan boron (B) untuk menstrukturkan Nd2Fe14B komposisi kristal berbentuk empat. Ia juga dikenali sebagai NIB, NdFeB, atau magnet Neo. Ia adalah kekal dan juga sebagai logam yang sangat tahan lama.

Logam ini dicipta pada tahun 1980. Hari ini, mereka adalah jenis yang paling kuat dan paling berpatutan magnet nadir bumi. Dalam artikel ini saya pada dasarnya ingin menegaskan pada beberapa sifat-sifat utama magnet neodymium. Marilah kita mulakan dengan yang pertama.

1. Coercivity
Yang tinggi anisotropi magnetocrystalline ekapaksi logam ini memberikan ia kuasa untuk mempunyai coercivity tinggi. Mereka mempunyai rintangan yang sangat tinggi untuk penyahmagnetan kerana tetragonal struktur kristal Nd2Fe14B mereka. Oleh kerana ciri-ciri ini logam ini sangat digunakan dalam pelbagai jenis aplikasi industri.

2. remanence
Logam ini mempunyai kekuatan medan magnet yang sangat baik. Satu masalah dengan magnet ini adalah bahawa ia juga boleh memutuskan dan berpecah jika ia dibenarkan untuk mengambil bersama-sama.

Suhu 3. Curie
Ia adalah suhu maksimum di mana logam ini kehilangan kemagnetan. Logam ini biasanya mempunyai suhu kerja yang rendah untuk aplikasi haba dan boleh terbakar pada suhu tinggi.

4. Kekuatan
Barang-barang ini adalah lebih kuat maka apa-apa magnet ladam lain yang boleh didapati di pasaran. Mereka mempunyai kekuatan magnet tertinggi.

Neodymium magnet adalah logam yang kecil namun kuat. Logam ini kekal kini telah digantikan alnico dan magnet ferit. Kini sehari magnet ini digunakan dalam pelbagai aplikasi utama seperti cakera komputer keras, pengimejan resonans magnet, gitar magnet, pembesar suara audio, motor, penggerak, peranti elektronik, CD, DVD, telefon bimbit, kamera digital, jam tangan, suis pemasa, kereta , basikal, brek gelendong memancing, kanak-kanak mainan magnet, dan lain-lain

Anda boleh memindahkan elemen-elemen ini dari satu tempat ke tempat lain. Walaupun saiz magnet kecil mempunyai tenaga yang tinggi. Biar saya beritahu anda bahawa kutub utara logam Neodymium sahaja akan menarik kutub utara unsur neodymium yang lain dan ia akan sentiasa menangkis Kutub Selatan.

Unsur-unsur ini biasanya datang dalam pelbagai bentuk dan saiz. Sekarang pasaran sehari dibanjiri dengan pelbagai magnet Neo. Anda boleh mencari, objek cakera berbentuk silinder berbentuk atau cincin berbentuk. Biar saya beritahu awak satu perkara bahawa jika anda akan menggunakan magnet ini perlahan-lahan kemudian ia akan melayani anda untuk seumur hidup. Saya harap sekarang anda mempunyai idea yang baik dari objek ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar